KĄTY RYBACKIE - PLANOWANIE BADAŃ

 
Zapraszam wszystkich do dyskusji nad organizacją badań w ramach tegorocznego obozu studencko-naukowego w Kątach Rybackich.


Ze względu na swoją historię Żuławy i Mierzeja wciąż wydają się być najciekawsze u źródeł swojej powojennej historii, od strony biograficznych losów jednostek. Historie życia osób i ich rodzin to jednak nie jest element życia społeczności lokalnej, to jeszcze nie socjologia. Często te historie są tak ciekawe właśnie dlatego, że w pamięci i świadomości innych mieszkańców są nieobecne, skrywane w indywidualnych wspomnieniach. Ożywiane, ujawniane i uwspólniane w procesie szukania korzeni i tworzenia tradycji - wtedy stają się dobrem wspólnym.


Jeśli więc szukalibyśmy tego, co ciekawe, a jednocześnie socjologiczne, szukalibyśmy nie losów jednostek, lecz losów opowieści jako własności danej społeczności. Opowieści o Niemcach, którzy byli i tych, którzy przyjeżdżają, mają wobec Mierzei jakieś uczucia i zamiary. Opowieści o innych narodowościach i etnicznościach przywiezionych na Mierzeję. Opowieści o domach. Opowieści o skarbach zakopanych, powojennych, bursztynach i niewybuchach. Opowieści o powodziach, utonięciach, niezwykłych połowach, o uratowaniu z niebezpiecznej sytuacji. Opowieści o Stutthofie i rzeczach stamtąd.  O miejscach tragedii i o zjawiskach niezrozumiałych, niezwykłych.

Interesowałoby nas, jak opowieści krążą, jakie mają wersje i zasięg, jaki jest stosunek ludzi do nich, jakie nadają im znaczenie? Chcielibyśmy sprowokować opowiadanie i zapisać najciekawsze i najbardziej specyficzne dla tego miejsca opowieści. Jest możliwe, że tragiczne wydarzenia, które miały miejsce w okresie wojny i po wojnie na Mierzei pozostawiły po sobie jakiś niepokój, jakąś niesamowitość, tajemnicę.

Jaki czas, jakie wydarzenia, jakie wyjaśnienia wydarzeń zapisały się w pamięci starszych mieszkańców Kątów? Których miejsc dotyczą? Które z tych opowieści są znane młodym mieszkańcom? Czy starsze i nowsze opowieści mają inny charakter? Kim są uczestnicy opowiadanych wydarzeń i kim są ci, którzy je opowiadają, a może spisują?

W jaki sposób prosić o opowieści i w jaki sposób pytać w trakcie ich opowiadania, aby uzyskać jak najpełniejszą wersję? Które opowieści są 'na temat', a które nie - których nie chcemy słuchać i zapisywać?

Brak komentarzy: